19 mars 2008

Våffelhjärtat av Maria Parr + Kråkans otroliga liftarsemester av Frida Nilsson

Jag älskar mitt jobb, men ibland önskar jag att jag var lärare och fick börja var dag med en högläsningsstund. Två av mina älsklingsböcker är nämlingen perfekta för högläsning!

Våffelhjärtat handlar om Trille och hans kompis Lena. Lena är ganska vild och orädd av sig; Trille tycker det mesta verkar vara farligt. Men han hänger på Lenas påhitt ändå; någon måste ju se till att hon inte råkar slå ihjäl sig! En bok att bli sommarlängtig och glad av, även om den också är sorglig och allvarlig.

Kråkans otroliga liftarsemester börjar med att Kråkan (han både heter Kråkan och är en kråka) och Ebba beger sig ut på en liftarsemester för att leta reda på Kråkans föräldrar. Han tror att dom nog bor i Norge, men vägen dit visar sig vara långtifrån spikrak. Som tur är kan man få hjälp på vägen av franska turister som åker flotte, lastbilschaufförer, ett dansband på turné och Yvonne med sportbilen. Men kommer Kråkan verkligen kunna hitta sina föräldrar?!

P.S. Att sitta och fnissa för sig själv på bussen när man läser är rätt mysigt det också! :) D.S.

Inga kommentarer: