11 november 2008

Odjuret av Ally Kennen

Tidigare i år blev jag störtförtjust i Ally Kennens "Brevvännen". Självklart kunde jag inte hålla mig från att läsa hennes debutbok "Odjuret". Tack och lov blev jag inte besviken! Den var precis lika spännande!

"Odjuret" handlar om Stephen, storebror till Chas i "Brevvännen". Precis som Chas lever han ett ganska struligt liv; hans mamma orkade till slut inte med honom så han flyttas runt mellan olika fosterfamiljer.

Stephen har en hemlighet som han inte berättat för någon. Han har ett husdjur. Fast inget vanligt husdjur. När han var sju fick han en liten bebiskrokodil av sin pappa. Alla tror att den krokodilen är död sedan länge, men sanningen är att Stephen lyckates hålla den vid liv. Nu bor den i en stängselomgärdad vattenresarvoar, är fyra meter lång och äter allt levande som kommer i dess väg.

Stephen har gjort sitt bästa för att hålla krokodilen på gott humör så att den inte rymmer och börjar ge sig på människor. Men krokodilen blir alltmer blodtörstig. Situationen håller på att bli ohållbar. Något måste göras!

Nästa år kommer Ally Kennens tredje bok. Jag kommer definitivt att läsa!!!


Är man sugen på att läsa fler böcker om krokodiler så finns den här godbiten: :D


/Annika

Inga kommentarer: