23 december 2009

Trilogi av Libba Bray

Igår kväll lästa jag ut sista delen i denna spännande serie. De senaste kvällarna när jag läst har jag egentligen inte velat släcka lampan, både för att jag inte velat sluta läsa men mest för att jag var så uppjagad och skrämd av boken. Den sista delen är verkligen läskig!

Men nu till en kort sammanfattning av alla tre böckerna. Gemma Doyle är 16 år då hennes mamma mördas i Indien där familjen bor. Direkt efter detta börjar Gemma få syner och hon inser att något hemskt sattes igång när hennes mamma dog. Familjen återvänder till England och Gemma börjar på en internatskola, Spence Academy, där målet för alla unga flickor är att bli goda kvinnor och fruar. Gemma och hennes nya vänner vill något mer än att servera te och skvallra om det senaste modet av korsetter. De vill leva och bestämma över sitt eget liv!
Gemmas syner blir allt kraftigare och hon kommer in i en annan värld. En annan värld där allt är vackert och roligt fast väldigt farligt... En värld där de som skulle varit döda inte är det...
Den ena världen vill ha Gemmas magiska krafter, den andra vill ha hennes liv.

Hennes vänner finns där för henne, men är de verkligen att lite på? Kartik, den unge indiern som följt efter henne till England, vill han ha Gemma eller hennes magi? Kärlek, vänskap, magi, skräck! Läs!
PS. böckerna ska bli film, jag såg nyss trailern. Verkade sådär, tyvärr. DS.
//Åsa

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Har lästy böckerna på svenska. Tydligen heter Penelope Pippa i de engelska versionerna. Hur kommer det sig att man har ändrat? Tycker det är lite onödigt. och de skulle göra en film men projektet har tydligen lagts ner, men det kan tas upp igen. Och det fanns inga skådespelare så trailern du har sett måste vara en sk "fan-made" trailer. Trevlig sida! :)

Åsa sa...

Kul att du gillar vår blogg!
Vissa namn låter bättre på engelska än svenska, därför tror jag att man ändrar ibland även om det är retligt med förändring av orginalet. Det här med filmen blir jag inte klok på. Ska den ha premiär eller inte... På Imdb.com kan du läsa mer om filmen. http://www.imdb.com/title/tt0833962/
/Åsa