29 april 2010

Mitt skitliv : en kärlekshistoria

Detta är en gripande berättelse om Clara som är ett maskrosbarn och bor utanför Odense i Danmark (maskrosbarn kallas de barn som växer upp med en psykiskt sjuk eller missbrukande förälder). Claras pappa lämnade familjen för många år sen och sedan dess bor Clara och hennes mamma precis invid kyrkogården där Claras lillebror är begravd. Claras liv formas av att ta ett djupt andetag innan hon går innanför ytterdörren hemma eftersom hon aldrig vet hur hon ska hitta sin mamma som ofta gör självmordsförsök i hemmet.

Samtidigt ska Clara vara en vanlig 16-åring som pluggar hårt inför gymnasiet, går på fester med sina bästa vänner Line och Charlie och följa med mamma till kyrkogården till lillebrors grav så ofta hon kan. Charlies urnygga nya kompis Jazzy Jo blir intresserad av Clara på en fest men det det slutar med våldtäkt och i samma veva gör Claras mamma ett nytt självmordsförsök. Clara måste uthärda situationen och samtidigt hjälpa sin mamma. Hennes liv är ett riktigt skitliv, så att säga.
Visst finns det en kärlekshistoria i boken också. Men jag skulle nog mer säga en stark vänskapshistoria. en vän som finns där i vått och torrt. Och det är precis vad Clara behöver.

Boken har en del likheter med Bryta om av Åsa Anderberg Strollo som också handlar om ett maskrosbarn. Dock är denna mer lättläst och lättillgänglig. Jag gillade den mycket.

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag läste boken häromdan och blev väldigt sugen på att läsa om "Bryta om".... visst finns det många likheter?! "Mitt skitliv" inte riktigt lika lysande som "Bryta om", men jag gillade huvudpersonen mycket! Och den svarta humorn. Svart humor är alltid ett stort plus!!!
/Annika

Jessica Åkerberg sa...

Mmm, jag blev också sugen på en omläsning av Bryta om. Men tyvärr tror jag att den här boken förlorar på det så jag väntar med det. ;)

Jag har även vissa betänkligheter angående målgruppen när det gäller kopplingen innehållet/djupare meningen/titeln/omslaget. Men man ska inte underskatta tonåringar inser jag ändå.