09 juni 2010

Fjäril av Sonya Hartnett


Japp. Välförtjänt Alma-pristagare (2008). Så himla bra. Ibland glömmer man att det finns böcker som är bra, och böcker som är BRA. Den här tillhör de sista. Välskriven, intressant och engagerande, fast på ett väldigt lågmält och behagligt sätt, även om handlingen på intet sätt är behaglig. Det behövs inte alltid vampyrer eller action för att en bok ska vara spännande...


Om Plum, som snart ska fylla 14, som känner sig så fel, som hoppas att livet ska ha mer att bjuda på än det här. Som inte vet om hon egentligen har något gemensamt med sin familj, eller sina så kallade vänner. Som av en händelse får kontakt med grannfrun, vacker, vuxen och kanske en riktig vän? Men alla kan svika.


/Annci

2 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Den boken står på min "att-läsa-lista". Nu blev jag väldigt sugen på att läsa den!

Linnea sa...

Jag gillade verkligen Hartnetts Jag är djävulen. Får inte missas! Fjäril ska jag garanterat också läsa! Tack för en bra recension, Annci!