14 maj 2009

Om du var jag av Jessica Schiefauer

Jag har haft lite längt efter en riktigt bra svensk ungdomsbok. Någon som "Bryta om" eller "Shoo bre" eller "Min typ brorsa". Mitt längt stillades lite av "Om du var jag"; en sprillans ny bok av en sprillans ny författare.

Utåt sett passar kompisarna Agnes och Louise inte alls ihop. Louise är utåtriktad, festglad och killmagnet. Agnes är lugnare, lite mer "vanlig" och har kärat ner sig i en kille som brukar handla bakelser på kondiset där hon jobbar. Ändå är dom de bästa vänner man kan tänka sig. De har precis slutat gymnasiet, har hittat en lägenhet och gör vilda planer för framtiden.

Allt borde med andra ord vara toppen. Men det är det inte. Agnes blir tillsammans med sitt kondis-span och är överlycklig. Louise reagerar jättekonstigt på Agnes nya förhållande och packar sina väskor och sticker till Grekland. Kvar finns Agnes. Fortfarande kär, men förvirrad och orolig över Louise. Var finns hon och varför stack hon? Agnes börjar nysta i ledtrådarna och överraskningar väntar.

Gillar du böckerna jag skrev om i början, så kommer du nog att gilla den här också. Jag gjorde det absolut!

(Är det förresten bara jag som tycker att tjejen på framsidan liknar Kitty Jutbring? Har nog med håret att göra.)

/Annika

4 kommentarer:

Jessica Åkerberg sa...

Jag är också sugen på en riktigt bra ungdomsbok. Såg att Åsa Anderberg Strollo kommer ut med en ny nu mitt i sommaren som jag kommer att hålla utkik efter. Den här ska jag definitivt läsa, men Shoo bre har gått mig förbi. Är det något att ha, alltså?

Annika sa...

Det var några år sen jag läste Shoo bre man jag gillade den! Foley kommer förresten med en ny bok snart: Shoo len.

Åsa Anderberg Strollos nya är het efterlängtad! Hoppas den är lika bra som Bryta om!

Jessica Åkerberg sa...

Jaha, då måste jag väl ta itu med Shoo bre innan Shoo len kommer. För att vara i fas, alltså! ;)

Linda sa...

Håller med om det där med Kitty.