09 september 2009

Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck

Tänk om man kunde göra om sig. Inte en "Extreme Makeover", bara en liten förändring, så att man inte var så där tyst och ensam och tråkig. Tänk om man skulle passa på när man flyttar till en helt ny stad där ingen ändå känner en. Då kunde man bli den där andra, den som man kanske är. Bli helt normal.

Agnes flyttar till Umeå från Stockholm och tar chansen att bli någon annan, den hon kanske är. Hon lyckas ganska bra, hon kommer in i ett gäng, mycket tack vare grannen och klasskompisen Adam, men det känns ändå inte rätt. Hon är ju inte den där normala på riktigt. Egentligen dras hon till musikern Jacob, men vem vill han ha? Den där normala eller den riktiga Agnes?

Igenkänningsfaktorn i boken är hög, jag tror alla någon gång har velat vara någon annan. Den är också välskriven och inlevelsefull. Den är så bra att man blir alldeles pirrig i magen! Det känns nästan lite tråkigt att ha läst den, lyckost den som har den framför sig. Jag kanske måste läsa om den snart. I alla fall det där braiga avsnittet i slutet...

/Annci

2 kommentarer:

Annika sa...

Det är bara två veckor sen jag läste den och jag har redan läst om den! Eller vissa delar iallafall... :)

Jäklar vilka bra böcker Johanna Lindbäck skriver! Längtar till nästa kommer!

Jessica Åkerberg sa...

Nu har jag också läst klart den. Äntligen! Jag har sparat lite på den, men nu kunde jag inte stå emot den längre. Läst ut den på två lediga morgnar i sträck. Och så himla bra. Undrar om den där Johanna Lindbäck kan skriva något dåligt?