16 maj 2011

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Att kalla den vårens mest omtalade tonårsbok är väl knappast någon överdrift och det verkar som alla som läst fallit som furor för historien om de sex ungdomarna i en liten ort i Bergslagen.



Det är ju alltid lite farligt med upphaussade böcker - risken för besvikelse ökar ju lavinartat ju mer gott man hört. Men nyfiken blir man ju! Själv blev jag så nyfiken att jag inte orkade vänta på min plats i reservationskön och köpte boken. (Ja, det är jag som beställer bibblans tonårsböcker och ja, jag borde reserverat direkt när jag beställde, men jag fick väl hjärnsläpp eller nåt...)


Nåväl, storyn i korthet då. Engelsfors, en ort på dekis mitt i de skogarna i Bergslagen. På den nergångna gymnasieskolan går de sex tjejer som, efter en natt då en blodröd måne lyser, blir varse om att det finns ondska i deras närhet. Ondska som bara kan besegras om de sex bekämpar den tillsammans. Tjejerna är inte vänner och har verkligen ingen lust att lita på varandra eller ta sig an de uppgifter som väntar. Men de har inget val. Ialla fall inte om de vill hålla sig vid liv. För ondskan kommer att ge sig på dem, en efter en.


Förväntningarna var som sagt höga. Och visst var den bra! Och absolut sträckläsningsvarning! Men inte "åh herregud jag kan inte andas för det är så spännande"-bra som Hungerspelen, för riktigt så spännande blev det aldrig. Men både de övernaturliga och de realistiska bitarna funkade. Jag vill hemskt gärna fortsätta följa de sex tjejerna (vissa mer än andra...) och deras kamp mot....ja, vad det nu är de kämpar mot. "Cirkeln" påminde rätt mycket om Magnus Nordins "Djävulens märke" så gillade du den ska du definitivt läsa "Cirkeln". Och vice versa förstås. :)


Boken är på 520 sidor, men kändes kortare och jag hade gärna stannat kvar i Engelsfors ett tag till. Nackdelen med att läsa en förstadel precis när den kommit ut är att väntan på tvåan blir så lång. Nästa år kommer del 2 och inte förrän 2013 får man veta hur det hela slutar.


(Och bara så ni vet....jag tror inte författarna kommer att fega för att ta livet av någon av huvudpersonerna i andra delen...några stryker med redan i ettan nämligen....)

/Annika

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför avslöjar du att huvudpersoner dör i boken? :(

Annika sa...

Oj oj! Något sådant skulle jag aldrig avslöja!

Det finns faktiskt inte EN huvudperson i boken, utan många! Och författare brukar vara så fästa vid sina karaktärer att de inte har hjärta att ta livet av dom. Men Mats och Sara är nog gjorda av hårt virke, för det hände en åtminstone en grej där jag tänkte "Åhhhhh neeej!!!!".


(Lite som Harry Potter...där dog folk som man trodde var nästan odödliga och som man gillade jättemycket.)

Hoppas du läser boken! För den var himla bra! :)

/Annika