19 november 2010

Tonje och det hemliga brevet av Maria Parr

Maria Parrs första bok, "Våffelhjärtat", är en av mina favoritböcker. Därför blev jag väldigt glad men också lite nervös när jag skulle läsa hennes andra bok "Tonje och det hemliga brevet". Nervös för att bli besviken; att det skulle vara en sådär-bok, men se det var det minsann inte! Precis lika rolig och sorlig och mysig och norsk som Våffelhjärtat!

Tonje Glimmerdal är enda barnet som bor i byn Glimmerdal. Omgiven av fjäll ligger byn; Tonje har blivit expert på att slänga sig utför backarna på skidor och kälke. Hon och hennes bästa vän, Gunnvald 80 år, har ett hemligt projekt. De försöker tillverka den ultimata kälken. Den ska vara både supersnabb och superenkel att styra. Tonje är orädd testpilot till de andra bybornas förskräckelse. Brevbäraren håller på att råka riktigt illa ut vid ett av provåken....

När Gunnvald trillar, bryter benet och hamna på sjukhus, upptäcker Tonje att Gunnvald har en jättestor hemlighet som han aldrig sagt ett knyst om. Den jättestora hemligheten är på väg till byn och kan ställa till med en förfärlig oreda!

Det är nåt speciellt med norska böcker; varmt, mysroligt och hjärtknipande på samma gång. Jag skrattade och grät om vartannat, precis som när jag läste "Våffelhjärtat". Och jag vill genast flytta till en liten, liten by mitt bland de norska fjällen!


/Annika

5 kommentarer:

Åsa sa...

Åh va sugen jag blir!

Anonym sa...

Jag gillar också väldigt mycket, liksom min 6-åring. Fartfylld värme i stora mått!

Annika sa...

Vad glad jag blir att fler gillar! Det verkar inte vara så många som upptäckt vilken pärla Maria Parr är! :)

/Annika

Maude sa...

Jag håller fullkomligt med att det är två lysande böcker som Maria Parr har skrivit. Jag tycker däremot att det är väldigt klantigt av Raben & Sjögren att de avslöjat så mycket i baksidestexten på boken "Tonje och det hemliga brevet"! Vad är en hemlighet om den genast förs vidare? Själv är jag glad att jag läste boken utan att först ha läst beskrivningen av den.

Annika sa...

Jag håller helt med om baksidestexten! Klantigt! Tack och lov är ju boken så mycket mer än bara mysteriet kring hemligheten. :)